יש פריטים שלמרות שהם קטני ממדים, עשויים להיות שווים הון תועפות. סימן מסחר עונה על ההגדרה הזו בדיוק ונחשב לאחד הסעיפים החשובים בעולם הקניין הרוחני. המדובר הוא ברמה הכללית בסימן מסוים אשר בו משתמשים אדם, חברה או נותן שירותים על מנת לסמל מוצרים ושירותים המיוצרים או משווקים על ידם. הרציונל כאן הוא לקשר מוצרים ושירותים למקור שלהם, במטרה למנוע הטעיה של הציבור.
מאחורי ההגדרה הפשוטה הזו מסתתר עולם ומלואו, נושא אותו יש להכיר היטב לפני שחושבים על לשווק מוצר.
מהם המאפיינים המרכזיים של סימן מסחר?
סימנים מסחריים, חשוב לציין, אינם דבר חדש. הם גם לא מאפיינים בלעדיים של מערכת המשפט בעת הנוכחית. ישנן עדויות לסימול מוצרים עוד בעת העתיקה, כמו גם לכך שאנשים שזייפו סחורות או מוצרים נענשו בדרכים חמורות. במאה ה-19 עלה לראשונה הרעיון שסימן המשויך לסחורה ספציפית הוא רכוש לכל דבר ועניין. במאה ה-19 נחקק בבריטניה חוק רישום סימני המסחר, במסגרתו נקבע על פתיחת מרכז רשמי בו יירשמו סימנים מסחריים גלובליים. מאז כמובן התפתחו מוסדות שונים ברמה המקומית והבין-לאומית שאמורים להגדיר את האופן בו רושמים סימני מסחר, וכמובן שגם את המדיניות במקרה בו הם מופרים.
אי אפשר להגדיר כיצד נראה כיום סימן מסחרי, פשוט מכיוון שהשמיים הם הגבול. פעמים רבות סימני המסחר מבוססים על אותיות (למשל שם המוצר), איורים ואלמנטים גרפיים נוספים. כמובן שגם שילוב בין אוביקט ויזואלי לבין מלל הוא בגדר אפשרות מקובלת מאוד. במקרים מסוימים יוצרים אפילו סימן מסחרי שהוא אינו ייצוג תלת ממדי, דוגמת אובייקט תלת ממדי או אפילו צליל.
רישום סימן מסחר שלב אחרי שלב
החוק בישראל ובמדינות אחרות ברחבי העולם מספק הגנה לרושמי סימני המסחר, בהנחה שהם מבצעים את התהליך על פי הספר. ההליך בפועל מתבצע אצל רשם סימני המסחר, אליו יש להגיש בקשה באמצעות מילוי טופס רלוונטי שזמין גם באתר האינטרנט של רשות הפטנטם, מדגמים וסימני מסחר של משרד המשפטים (לאחר הרשמה ראשונית). אל הבקשה יש להוסיף דוגמה של הסימן, ובנוסף לכך לשלם אגרה העומדת נכון לנקודת הזמן הנוכחית על כ-1,600 ש"ח.
חשוב לציין שלא כל סימן מסחרי אכן יקבל את האישור המיוחל על ידי רשם סימני המסחר. מוגדרות כיום כמה תקנות בסיסיות לגבי סימני המסחר, שיש לעמוד בהן. הדגש המרכזי הראשון הוא על היותו של הסמן בעל אופי מבחין, כלומר, סמן שאינו כללי מדי או תיאורי. סימן מסחרי המתאר מוצר או שירות באופן לקוני עלול ליצור הפקעה של שימוש במילה מסוימת ממי שמעוניין לייצור או לסחור במוצר דומה, מה שיהיה בלתי הוגן (לדוגמה, אין אפשרות לסמל פריט לבוש מסוים במילה הסתמית "בגד"). שילוב בין מילה גנרית לבין עיצוב מסוים מעלה את הסיכויים לאישור סימן המסחר. בכל מקרה מומלץ להשקיע בסימן המסחר הרבה מאוד מחשבה, ולו מכיוון שמדובר בכלי בעל פוטנציאל שיווקי מהמעלה הראשונה.
הרישום של סימני מסחר בישראל תקף בפעם הראשונה לתקופה של 10 שנה, ולאחר מכן – עם תשלום מחודש של האגרה – ל-14 שנה נוספות. אם לא מקפידים לחדש את סימני המסחר, עלולים לאבד אותם. כך גם במקרה בו מעוניינים לרשום סימן מסחר אך עושים זאת באופן שגוי, כך שסימן המסחר נתפס על ידי סימן דומה (זה נדיר, אבל אפשרי). לתהליכים מהסוג הזה עלולות להיות השלכות כלכליות עצומות.
מומלץ ברוב המקרים לא לצאת למערכה לבד, אלא לבצע את הרישום של סימן מסחר באמצעות עורך דין הבקיא בתחום המשפט המסחרי. סיוע שכזה כרוך אמנם בתשלום, אבל בכוחו לקצר תהליכים, למנוע סיבוכים רבים וכמובן שגם לחסוך בטווח הארוך סכומים לא מבוטלים.
לקריאה נוספת:
Trademark – Wikipedia
Our Top 10 Trademark Tips
אולי יעניין אותך גם:
עמלות הבנקים – על מה משלמים ואיך חוסכים בעמלות?
דירוג אשראי – מהו ועל מה הוא משפיע?
כספת אישית – בבית, במשרד או בבנק?