רישום סימן מסחרי הוא צעד מומלץ, ולעיתים הכרחי, עבור לא מעט יצרניות, משווקים וספקי שירותים. למרות שהתהליך כרוך במאמצים וגם בהוצאה של כמה אלפי שקלים לפחות, אין ספק שמבחינה כלכלית הסימן המסחרי עשוי להיות שווה הרבה מאוד כסף (הן באופן ישיר והן בעקיפין). אבל כמה בדיוק שווה סימן המסחר? ועד כמה הנסיבות הספציפיות של הסימן והמקרה משפיעות? על כך ועוד במאמר הבא.
מהו הערך הכלכלי של סימן מסחרי?
אחת המטרות העיקריות של סימן מסחרי היא למנוע מצב בו גורם מסוים ישתמש בסימן דומה או זהה למספר הרשום, במטרה ליצור מיצג שווא בו המוצרים המשווקים או הנמכרים אכן מיוחדים לסימן המסחרי. הסימן המסחרי מעניק תוקף לאובייקט, למלל או לכל דבר אחר המרכיב את הסימן, ומשייך אותו באופן בלעדי לגורם שרשם אותו בפועל. עקב כך הוא יכול להתנהל נגד גורמים שביצעו הפרה של הסימן, לכאורה או שלא, לרבות תביעה כספית עבור הפיצוי שנגרם.
אי אפשר לקבוע מראש מה גוה התמלוגים שיידרשו במקרה בו יתברר כי גורם מסוים אכן השתמש בסימן, בשם ובמוניטין של גורם אחר. קשה מאוד להעריך את ההיבט הכלכלי של הפגיעה שנעשתה, גם מכיוון שלא יודעים באופן מדויק כמה מכירות היו למוצר או לשירות ללא אותה זיקה לסימן המסחר. יש כלים מגוונים משדות המשחק המשפטי והכלכלי שעשויים לספק תשובות לשאלות החשובות האלה, לרבות ערכם הריאלי של המוצרים והנכסים (המוחשיים והלא מוחשיים), נתוני המכירות, פחת, מחירים מקובלים של עסקאות דומות בתחום וכן הלאה.
השורה התחתונה היא שהסכומים המשולמים בגין אותה הפרה, עשויים להיות גבוהים בכל קנה מידה. בהערכה גסה מאוד, הפיצויים אותם משלמים בעת הפרה יכולים להתחיל מסכומים בני חמש ספרות לערך, אולם להגיע גם למיליוני ולעשרות מיליוני שקלים – בעיקר כאשר הסימן המסחרי שהופר הוא מוכר ובולט בתחומו.
מה הערך של מוניטין?
יש להדגיש שהפגיעה במקרה של הפרת סימן מסחרי לעיתים מורכבת למדידה, כאשר שאלת המוניטין עונה על ההגדרה הזו בדיוק. אין צל של ספק שהפרה של סימן המסחר עלול לפגוע רבות במוניטין של העסק שרשם את הסימן. חשבו למשל על מצב בו המוצרים המשוורים הם באיכות ירודה ופחותה מזו של המוצרים "המקוריים", או שפיתוח ייחודי הופך לסטנדרטי יותר בשל פעילותם של המתחרים, שמייחסים מוצר דומה אליהם.
כאשר הסימן המסחרי רשום, החוק בישראל אינו דורש לרוב הוכחה של פגיעה במוניטין (בניגוד למצב של גניבת עין עבור העתקת סימני מסחר שאינם רשומים). עם זאת, ברור שהמוניטין עשוי להיות חלק מרכזי מאוד בקביעת הסכום הנדרש מהגורם המפר בסופו של תהליך.
עם זאת, הוכחת ההיבט הכספי של המוניטין אינו דבר של מה בכך. בית המשפט העליון קבע בהמשך לכך כי גובה המוניטין עשוי להיות תלוי במגוון פרמטרים, דוגמת סוג השירות או המוצר, התחום הכלכלי אליו הם משתייכים, מאפייני הלקוחות הפוטנציאליים וכן הלאה. את המוניטין בפועל אפשר "להעריך" בדרכים שונות, לרבות סקרי צרכנים וכלי מחקר אחרים, זכיות של המותג בפרסים ועוד.
מה עושים בעת מחלוקת על סימן מסחר?
אם אתם מעורבים במחלוקת הנוגעת לסימן מסחרי, בכל אחד מצדי המתרס, מומלץ מאוד שלא לצאת למערכה לבד. פנייה לעורך דין הבקיא בתחום של סימני מסחר בפרט עשויה לאפשר לכם לגבש אסטרטגיית התנהלות מותאמת למקרה בדרך לפתרון שלו, בין אם בהסכם פשרה, בדיונים המגיעים לבתי המשפט וכן הלאה. ייתכן מאוד שבתיווכו של עורך הדין התהליך ייעשה פשוט ומהיר יותר, ובעיקר – שאחוזי ההצלחה שלו יעלו משמעותית.
עורך הדין לסימני מסחר יוכל לסייע להוכיח את עצם ההטעיה וגם את היקף הפגיעה הכלכלית, הפגיעה במוניטין וכיוצא בזה. המשמעות היא שהוא מגדיל את הסיכויים לכך שהצד המשתמש בשירותיו יקבל את מלוא הזכויות והכספים המגיעים לו.
לקריאה נוספת:
פקודת סימני מסחר (נוסח חדש), תשל"ב – 1972
Trademark – What is the Value of my Brand? How to Evaluate it?
How Much Does Trademarks Worth?
אולי יעניין אותך גם: